maandag 12 mei 2014

HR4 Culturele antropologie en diversiteit 1

OLP 4 staat in het teken van diversiteit, hierbij krijgen we te maken met verschillende ‘groeperingen’ binnen onze maatschappij. Elke groepering bestaat uit een aantal individuen, die door onze maatschappij worden ingedeeld in een bepaalde ‘groepering’ aan de hand van slechts een overeenkomende eigenschap. Bij de uitwerking van deze opdracht maken wij gebruik van de diversiteitscirkel. Loeffen en Tichelaar (2009) stellen dat met behulp van de diversiteitscirkel alle belangrijke aspecten van identiteit en de bijbehorende maatschappelijke betekenis aan bod komen. Door gebruik te maken van deze diversiteitscirkel kan de uniciteit van elk individu worden vormgegeven.

We hebben als groep besloten om deze opdracht uit te werken in groepsvorm. Hiermee wordt bedoeld dat we de diversiteitscirkel vorm zullen geven aan de hand van groepsgegevens i.p.v. individuele gegevens. We hebben voor deze manier gekozen vanwege privacy redenen. De ‘groepsuitwerking’ wordt gebaseerd op de individueel gemaakte opdracht waardoor wij van mening zijn dat de manier van uitwerken geen negatieve invloed zal hebben op de kwaliteit van deze opdracht.





 


Loeffen & Tichelaar (2009)

1.       Professionele socialisatie:De studenten binnen onze groep studeren momenteel allemaal aan een Hbo-opleiding. Een aantal studenten komt direct van het middelbare onderwijs, anderen hebben al een vooropleiding gedaan.  Daarnaast werkt op een student na iedereen uit onze groep. Gedurende het eerste schooljaar van onze opleiding Social Work lopen alle studenten van onze groep stage op verschillende plekken.

2.       Sekse/gender:
Onze groep bestaat uit twee mannen en 4 vrouwen, de leeftijd is variërend van 18 – 25 jaar. Iedereen vervult verschillende rollen in zijn leven, de meest voorkomende rollen binnen onze groep zijn: Student, zoon/ dochter,  neef/ nicht, broer/ zus, vriend/vriendin, Kleinzoon/kleindochter.
3.       Religie/levensbeschouwing:
Officieel is elke student binnen onze groep katholiek. Echter zijn de meeste studenten nauwelijks bezig met hun geloof. Het helpen van andere mensen is een belangrijk aspect binnen de levensbeschouwing van onze groep studenten.

4.       Etniciteit:De meeste studenten zijn van Nederlandse afkomst, daarnaast is er een student van Poolse afkomst en een student van Belgische afkomst. Echter zijn alle studenten in Nederland opgegroeid en woon achtend, waardoor iedereen zich het meest verbonden voelt met de Nederlandse cultuur.

5.       Seksuele oriëntatie:De meeste studenten uit onze groep hebben een hetero seksuele voorkeur. Daarnaast is er ook een student met een homoseksuele voorkeur. Wij als groep respecteren iedereen ongeacht de seksuele voorkeur van iemand.

6.       Levensfase/generatie:Alle studenten zitten in de fase van vroege volwassenheid. In deze levensfase staat het intimiteit vs. Isolement centraal. Liefde is hierbij een belangrijk aspect. De meeste zijn van de jongste generatie.

7.       Talent/handicap:De overkoepelende talenten van onze groep zijn met name: open staan voor anderen, empathie tonen, communicatieve vaardigheden. Belemmeringen binnen onze groep zijn: dyslexie, ADD en epilepsie.

8.       Klasse:De economische klasse waartoe de studenten uit onze groep behoren is variërend van hoog tot lage klasse. 

Bronnen:

Loeffen, T., & Tigchelaar, H. (2013). Retourtje inzicht. Creatief met diversiteit voor sociale professionals. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten